KLASA 5 - wirtualna lekcja 3

Moi Drodzy,
Na ostatnich dwóch lekcjach zajmowaliśmy się tematem lądów i oceanów oraz podróży geograficznych. Na dzisiejszej lekcji powtórzymy oba tematy, które zakończą się "zdalną kartkówką" o czym napiszę poniżej .

Po dzisiejszej lekcji utrwalisz:

a) kierunki geograficzne,
b) pojęcia - globus, siatka kartograficzna, siatka geograficzna,
c) różnicę między południkami i równoleżnikami,
d) umiejętności pracy z mapą poprzez wskazanie na mapie:
Zwrotnika Raka, Zwrotnika Koziorożca, Równika, Południka 0 i 180 stopni oraz koła podbiegunowe północne i południowe,
e) umiejętności określania poszczególnych punktów względem położenia na półkulach:
północnej, południowej, wschodniej i zachodniej,
f) rozmieszczenie kontynentów i oceanów na Ziemi,
g) przyporządkowanie podróży geograficznych do konkretnych odkrywców.

Uwaga! Dzisiejsza lekcja zostanie dokładnie utrwalona w oparciu o zapisane cele. Do zdalnej kartkówki uczeń podchodzi, dopiero wtedy gdy opanuje wszystkie wymienione wymagania (cele lekcji) - dlatego dla ułatwienia są zapisane powyżej.  Nie wymagam znajomości dat podróży geograficznych - jedynie kojarzenia podróżnika z określonym wydarzeniem.





I CZĘŚĆ:
Proszę o zapisanie tematu zajęć. Następnie przeczytaj dokładnie materiał zamieszczony poniżej. Bardzo bym chciała, abyście skupili się dzisiaj na powtórce - zatem notatki nie będzie. ;))

KLASA 5A, 5B, 5C, 5D


LEKCJA

Temat: Utrwalenie wiadomości - lądy i oceany oraz podróże geograficzne.


1.  Zacznijmy od powtórzenia kierunków geograficznych oraz ich międzynarodowych skrótów.

2. Wyjaśnienie omówionych pojęć.
a) GLOBUS to kulisty model Ziemi
b) Siatka kartograficzna to układ równoleżników i południków na mapie
c) Siatka geograficzna to układ równoleżników i południków na globusie
3. Różnica między południkami i równoleżnikami


Południki
Równoleżniki
a) są równej długości
b) to linie biegnące w kierunku północ południe
c) wartości od 0° do 180°

a) są różnej długości  
b) to linie biegnące ze wschodu na zachód

c) wartości od 0° do 90°
4. Umiejętność pracy z mapą poprzez wskazanie na mapie:
Zwrotnika Raka, Zwrotnika Koziorożca, Równika, południka 0 i 180 stopni oraz koła podbiegunowe północne i południowe

1-__, 2-__, 3-__, 4-__, 5-__,6-__7-__, 8-__,

5. Umiejętność określania poszczególnych punktów względem położenia na półkulach:północnej, południowej, wschodniej i zachodniej,



1 - półkula północna 
2 - półkula południowa 
3 - półkula zachodnia   
4 - półkula wschodnia









6. Rozmieszczenie kontynentów i oceanów na Ziemi

Źródło: strona internetowa - www.tyflomapy.pl
7. Przyporządkowanie podróży geograficznych do konkretnych odkrywców.


Informacja o kartkówce zdalnej:

Jeśli całość dzisiejszej lekcji jest przez Was opanowana - możecie przystąpić do kartkówki. 

1. Pytania są jednokrotnego wyboru. ;)
2. Kartkówka zdalna obejmuje dwa tematy (lądy i oceany oraz podróże geograficzne).
3. Z tematu podróży geograficznych obowiązuje Was jedynie tabela, która znajduje się powyżej. ;)
4. Link do kartkówki wyślę przez mobidziennik (w dniach kiedy odbywają się lekcje).


Nie ma się czego bać - z pewnością będą pozytywne oceny :)


Pozdrawiam,
Pani Monika



Komentarze

Prześlij komentarz