KLASA 4 - wirtualna lekcja 15

Dzień dobry!

Podczas dzisiejszej lekcji nauczysz się:

a) charakteryzować warunki panujące w poszczególnych odcinkach rzeki,
b) opisywać przystosowania roślin i zwierząt do życia w poszczególnych odcinkach biegu rzeki.


I CZĘŚĆ: Zapisz temat lekcji oraz notatkę przedstawioną w punktach.

Lekcja 
Temat: Z biegiem rzeki.


1. Źródło - naturalny wypływ wody podziemnej na powierzchnię Ziemi. Miejsce, z którego rzeka bierze swój początek.


2. Zakole (meandry) - wyraźne wygięcie rzeki 


3. Ujście - miejsce, gdzie rzeka kończy swój bieg, łącząc się z inną rzeką lub wpadając do jeziora, morza, oceanu.


4. Na całej długości rzeki możemy wydzielić 3 odcinki: górny, środkowy i dolny. Różnią się kształtem, szerokością koryta, szybkością i temperaturą płynącej wody, oraz zawartością tlenu w wodzie.


5. GÓRNY BIEG RZEKI:
a) zaczyna się od źródła,
b) woda płynąca jest zimna, czysta i dobrze natleniona,
c) dno - kamieniste,
d) wąskie koryto,
e) silny prąd wody stwarza roślinom i zwierzętom trudne warunki do życia. 
f) na dnie tego odcinka rzeki prawie nie występują rośliny.
g) występujące zwierzęta: chruściki, pstrąg i lipień.


6. ŚRODKOWY BIEG RZEKI:
a) rzeka płynie coraz wolniej,
b) woda płynąca jest cieplejsza,
c) dno - żwir i piasek,
d) koryto - szersze i kręte,
e) powstają zakola,
f) występujące zwierzęta to: brzana i okoń.

7. DOLNY BIEG RZEKI:
a) rzeka płynie bardzo wolno,
b) woda płynąca jest cieplejsza niż w odcinku górnym i środkowym,
c) dno pokryte przez drobnoziarnisty piasek i muł,
d) koryto rzeki jest szerokie,
e) występujące zwierzęta: leszcz, karp i szczupak.

Poniżej przedstawiam przebieg najdłuższej rzeki w Polsce (Wisła)  z podziałem na trzy odcinki biegu rzeki.


Pozdrawiam,
Pani Monika




Komentarze